Stakeholderluik in haalbaarheidsstudie autonome shuttles
De Lijn gaat samen met Genk en Mechelen onderzoeken of autonome shuttles haalbaar zijn in deze steden. Het gaat om de ruimtelijke inpassing van zelfrijdende bussen, de gevolgen voor de mobiliteit en de interesse van voldoende reizigers. De steden en De Lijn willen zich zo voorbereiden op de mobiliteit van de toekomst. In het voorjaar van 2018 moet de studie klaar zijn. Met Antwerpen en Leuven lopen verregaande gesprekken over de opstart van een studie, de stadsbesturen nemen binnenkort een beslissing.
‘Klaarstaan voor de mobiliteit van de toekomst’
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts:
‘De zelfrijdende bus is spitstechnologie die tot de verbeelding spreekt. Wij willen de verbeelding tastbaar maken. Op Brussels Airport zijn we daar al langer mee bezig: nog dit jaar kiezen we een constructeur om een zelfrijdende shuttlebus voor de luchthaven te bouwen. In een stedelijke omgeving zal de toepassing complexer zijn, maar dat houdt ons niet tegen om te starten met onderzoek. Vlaanderen investeert vandaag in innovatie om morgen helemaal mee te zijn.’
Directeur-generaal Roger Kesteloot:
‘Zelfrijdende voertuigen zullen de mobiliteit ingrijpend veranderen. Om klaar te staan voor de toekomst, hebben we samen met Brussels Airport Company al een proefproject. De ontwikkelingen gaan echter zo snel dat we niet kunnen wachten op de uitrol van de proef op de luchthaven om vervolgens na te denken hoe we verder kunnen gaan. Daarom gaan we samen met Genk (in samenwerking met het Ziekenhuis Oost-Limburg) en Mechelen onderzoeken of een autonome shuttle kan ingepast worden in hun stad.
Het gespecialiseerde bureau BUUR maakte een haalbaarheidsstudie uitvoeren. Concreet gaat het om de haalbaarheid van mogelijke verbindingen, welke trajecten daarbij kunnen horen en welke infrastructurele aanpassingen ze vergen. Daarnaast kijkt de studie ook naar de gevolgen voor de verkeerscirculatie en of er interesse zal zijn van voldoende reizigers. Eenmaal er duidelijkheid was over een mogelijk traject, werden ook bewoners, handelaars en andere weggebruikers betrokken. Het ontwerp en de begeleiding van deze participatieve momenten, was in handen van Levuur in samenwerking met de projectgroep en de betrokken stadsdiensten.
De transparantie en openheid met betrekking tot de plannen, werden erg gewaardeerd door bewoners en handelaars. Er werden ook nog een aantal goede suggesties gedaan die in de verdere uitwerking mee zullen genomen worden.